27 Mart 2009 Cuma

TÜZÜK

KURULUŞ, GAYE KURULUŞ:

Madde 1: Anayasa, Siyasi Partiler Kanunu ve ilgili diğer mevzuat esaslarına göre siyasi faaliyette bulunmak maksadı ile
BÜYÜK BİRLİK PARTİSİ kurulmuştur. Partinin Genel Merkezi Ankara’da olup, kısaltılmış adı BBP, hususi işareti HİLAL İÇİNDE GÜL ve altında BBP şeklindedir.

GAYE:

Madde 2: Partinin gayesi Anayasa ve kanunlar çerçevesinde programında belirlenen hususları gerçekleştirmektir.

ÜYELİK ÜYE OLMA: Madde 3: Parti programını ve gayesini benimsemiş olanlardan Siyasi Partiler Kanunu’nun ilgili maddesinde sayılan şartları taşıyanlar üye olabilirler. Partiye üye olmak isteyenler başvuru formunu doldurarak kanunî ikametgâhının bulunduğu İlçe Başkanlığı’na şahsen veya taahhütlü mektupla müracaat ederler. Bu müracaatlar bir ay içinde cevaplandırılmak mecburiyetindedir. Müracaatı kabul edilmeyenler onbeş (15) gün içinde İl Yönetim Kurulu nezdinde itirazda bulunabilirler. İl Yönetim Kurulu, itirazı 15 gün içinde değerlendirerek karar verir. İl Yönetimi’nin verdiği karar kesindir. Yurtdışında ikamet eden kişiler yaşadıkları şehir ya da ülkede parti temsilciliğimiz kurulmamış ise Türkiye’deki en son ikametgâh adresinin bulunduğu İlçe Başkanlığı’na başvurarak üye kaydolunmak isteyebilirler. Kişi, parti teşkilatındaki ya da yan kuruluşlarındaki görevi ne olursa olsun ‘parti üyeliği’ yönünden esas olarak kanunî ikametgâhının bulunduğu ilçe teşkilatıyla ilişkilendirilir. Her halükârda kimse aynı anda partinin birden fazla ilçe teşkilatında üye olarak bulunamaz. Son kaydolunandan önceki ilçelerdeki üyelik kayıtları geçersizdir.

GENEL MERKEZ YÖNETİMİNCE ÜYELİĞE KABUL:

Madde 4: Partiye üye olmak isteyen TBMM üyeleri - Belediye Başkanları - Partilerin Merkez Karar Yönetim ya da Disiplin Kurulu üyeliği yapmış bulunanların başvuruları Genel Merkez yönetimince değerlendirilip, karara bağlanır. Kabul edilmeleri halinde başvuru evrakları ilgili ilçe teşkilatlarına gönderilerek başvuruların üyelik işlemleri ikmal edilir.

PARTİDEN AYRILMIŞ BULUNANLARIN YENİDEN ÜYELİĞİ:

Madde 5: Partiden ayrılmış olan Genel Merkez Karar ve Yönetim Kurulu, Disiplin Kurulu Üyeleri, Milletvekilleri, İl Başkanları, Büyükşehir ve İl Belediye Başkanları’nın yeniden parti üyeliği başvuruları Genel Merkez Yönetimi’nce karara bağlanır.

ÜYE KAYIT DEFTERİ:

Madde 6: Üye kayıtları için Genel Merkezce hazırlanıp İl Yönetimlerine gönderilen üye kayıt defterleri kullanılır.

ÜYELİĞİN SONA ERMESİ:

Madde 7: Parti üyeliği: a) Ölüm b) İstifa c) Başka bir partiye üye olma d) Kanun ve Tüzüğe göre üye olma şartlarını kaybetme veya üyelik şartlarının üyeliğe başvuru anında taşımadığının sonradan anlaşılması durumlarında sona erer. Üyeliğine son verilenlerin kayıtları İlçe Yönetim Kurulu kararıyla silinir. İlçe Yönetim Kurulu’nun kararı ilgiliye bir hafta içinde yazıyla bildirilir. İlgili karara karşı bir hafta içinde bir üst yönetim nezdinde itirazda bulunabilir. Üst yönetimin 15 gün içinde vereceği karar kesindir.

ÜYELİK YÖNETMELİĞİ:

Madde 8: Üyelikle ilgili müracaatların ve diğer işlemlerin nasıl yapılacağına dair hususlar siyasi partiler kanunu ve bu tüzük hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla bir yönetmelik ile düzenlenir.

tırılan makbuzlar karşılığında alınır. Bastırılan ve parti teşkilat kademelerine gönderilen gelir makbuzlarının seri ve sıra numaralarına ait kayıt Genel Merkez’de tutulur. Parti teşkilat kademeleri aldıkları ve kullandıkları makbuzlar dolayısıyla Genel Yönetim Kurulu’na karşı mali sorumluluk taşırlar. Sağlanan gelirin türü ve miktarıyla, gelirin sağlandığı kimsenin adı soyadı ve adresi, makbuzu düzenleyenin sıfatı, adı, soyadı ve imzası makbuzun dip koçanlarında yer alır. Makbuzların dip koçanlarının saklanma süresi Anayasa Mahkemesi’nin ilk inceleme kararının partiye tebliğinden itibaren beş yıldır.

PARTİNİN GİDERLERİ VE GİDERLERİN YAPILMASINDA USUL

Madde 57: Partinin bütün giderleri parti tüzel kişiliği adına yapılır. Giderler, sözleşmeler ve girişecekleri yükümlülükler; Genel Merkez’de parti tüzel kişiliği adına, illerde İl Yönetim Kurulu adına ve ilçelerde İlçe Yönetim Kurulu adına yetkili kılınan kişi veya kurulca yapılır. Bütün harcamaların yetkili organ ya da merciin kararına dayanması şarttır. Ancak Siyasi Partiler Kanunu’nun 70. Maddesi’nde belirtilen limite kadarki harcamalardan bütçede öngörülmüş olanlarla genel tarifeye bağlı giderler için ayrıca karar alınmasına makbuz veya fatura ile belgelendirilmesine gerek yoktur. Giderlere ait belgeler saklama süresi, özel kanunlarda gösterilen daha uzun süreler saklı kalmak kaydı ile, kesin hesabın Anayasa Mahkemesi’nin ilk inceleme kararının partiye bildirilme tarihinden itibaren beş yıldır. İlçe teşkilatı bağlı bulunduğu üst kademeye, gelir ve giderleri hakkında azami dört ay, İl Teşkilatı ise azami altı ay içinde hesap vermekle yükümlüdür. Genel Yönetim Kurulu’nca önceden yazılı yetki verilmediği veya sonradan bir kararla onaylamayan parti teşkilat kademelerinin yaptıkları işlemden, sözleşme ve giriştikleri yükümlülüklerden dolayı parti tüzel kişiliği sorumlu tutulamaz. Bu halde sorumluluk sözleşmeyi yapan veya yükümlülük altına giren kişi ya da kişilere ait olur.

BÜTÇE VE KESİN HESAP

Madde 58: Bütçe ve kesin hesapların düzenlenmesinde aşağıdaki esaslara uyulur. İlçe Teşkilatları ilgili takvim yılından önceki Eylül ayı sonuna kadar ayrı ayrı gelir ve gider tahminlerini gösteren yıllık bütçelerini hazırlayarak İl Teşkilatları’na gönderirler. İl Teşkilatları bağlı ilçeleri de kapsamak üzere ayrı ayrı gelir ve gider tahminlerini gösteren yıllık bütçelerini hazırlayarak ilgili takvim yılından önceki Ekim ayı sonuna kadar Genel Merkez’e gönderirler. Bu bütçeler ile aynı sürede hazırlanacak Genel Merkez bütçesi en geç ilgili takvim yılından önceki Aralık ayı sonuna kadar Genel Yönetim Kurulu’nca incelenerek karara bağlanır. İlçe teşkilatları her bütçe yılını izleyen Mart ayı sonuna kadar bir evvelki yıla ait uygulama sonuçlarını gösteren kesin hesaplarını hazırlayarak İl Teşkilatı’na gönderirler. İl Teşkilatları bağlı ilçeleri de kapsayan kesin hesapları her bütçe yılını takip eden Nisan ayı sonuna kadar Genel Merkez’e gönderirler. Bu kesin hesaplar ile aynı süre içinde hazırlanan Genel Merkez kesin hesapları Mayıs ayı sonuna kadar Genel Yönetim Kurulu’nca incelenerek karara bağlanır. Karara bağlanan kesin hesap sonuçları Haziran ayı sonuna kadar Anayasa Mahkemesi’ne ve bilgi için Cumhuriyet Başsavcılığı’na verilir. Yan kuruluşların tüzüğün ‘Mali Hükümler’ bahsindeki işlem ve yükümlülükleri de bağlı bulundukları parti teşkilatı tarafından yürütülür. Genel Merkez, İl veya İlçe Teşkilatı kendine bağlı yan kuruluşların gelirini, giderini, bütçe ve kesin hesabını kendi adına, kendi hesap ve işlemlerinin içinde tutar ve yürütür. Parti hesapları bilanço esasına göre düzenlenir. Mali işlerle ilgili diğer hususlar “Bütçe-Kesin Hesap ve Muhasebe İç Yönetmeliği” ile düzenlenir.

TEŞKİLAT YAPISI

Madde 9: Parti teşkilatı merkez ve taşra teşkilatı ile bunların yan kuruluşlarından ve yurtdışı temsilciliklerden oluşur. Yan kuruluşlar; partinin gayesine uygun olarak çalışmak üzere ‘ihtiyaca göre teşkilatlanma ve yerinden yönetim’ ilkeleri çerçevesinde merkez ya da taşra teşkilatı hüviyetlerinde teşkil olunmuş ihtiyarî kurullardır.

YAN KURULUŞLARLA İLGİLİ GENEL ESASLAR:

Yan kuruluşlar ancak parti teşkilatının kurulu bulunduğu ilçe hudutları içerisinde kurulabilir ve ancak yan kuruluşlar hariç olmak üzere ilçe, il ya da genel merkez düzeyindeki bir parti kademesine bağlı olarak çalışırlar. Bağlanılan kademenin fesh olunması halinde ‘bağlılık’ Kurucu Yönetim Kurulları’na, 45 gün içerisinde Kurucu Yönetim de atanmazsa bir üst kademeye intikal eder. 298 sayılı Kanun’un 14. maddesi değişik 11. fıkrasının öngördüğü teşkilatlanma şartı yan kuruluşlar yönünden aranmaz.

YAN KURULUŞLARA ÜYELİK ŞARTLARI:

Doğrudan yan kuruluşlara üye olunamaz ve üye kaydedilemez. Siyasi Partiler Kanunu’nun 11. ve 12. maddesindeki genel hükümler gözetilerek parti üyesi olan herkes varsa yaş, cinsiyet, meslek, uzmanlık vb. özel şartları uymak kaydıyla partinin yan kuruluşlarında da görev alabilir. Ancak SPK’nın 32. madde 2. fıkrasının Disiplin Kurulları’nda görevi olanlara getirdiği kısıtlama saklıdır. Parti üyeliğini bir şekilde kaybeden kişinin varsa yan kuruluşlardaki görevi de düşer.

YAN KURULUŞLARIN FAALİYET ŞEKİL VE ŞARTLARI:

Yan kuruluşlar bağlı bulundukları parti kademesinin mevzuatın öngördüğü görevlerini yapmasına kendi alanlarında katkı yaparlar. Yan kuruluşların faaliyet şekil ve şartlarına ilişkin diğer ayrıntılar kendi iç yönetmeliklerinde belirlenir.

YAN KURULUŞLAR NERELERDE BULUNUR, YAN KURULUŞ BİNALARI:

Merkezdeki yan kuruluşlar Ankara İl Merkezi’nde, merkeze bağlı yan kuruluşlardan Bölge İlleri Koordinasyon Başkanlıkları İstanbul, Bursa, İzmir, Ankara, Adana, Kocaeli, Gaziantep, Samsun, Denizli, Antalya, Kayseri, Trabzon, Konya, Diyarbakır, Erzurum ve Van il merkezlerinde; parti okulları da parti içi yönetmeliğinde öngörülecek yerlerde bulunur. Diğer yandan il ve ilçe teşkilatlarına bağlı yan kuruluşlar ilgili il ve ilçe merkezlerinde, Seçim Çevresi Başkanlıkları ilgili seçim çevresine dahil ilçelerden herhangi birinin ilçe merkezinde, mahalle ya da semt temsilcilikleri ile bucak ya da köy temsilcilikleri de ilgili muhtarlık hudutları içerisinde bulunur. Yan kuruluşlar, ilgili yer parti merkez binasında oturabilir veya kendilerine ayrı müstakil yer açabilirler. Nüfusu ikibine (2000) kadar olan mahalle ve köylerde, zaruret halinde, ilgili muhtarlık hudutları içerisinde bulunmak kaydıyla temsilci ya da vekilinin ev ya da işyeri de temsilcilik adresi olarak belirlenebilir.

YAN KURULUŞLARIN KARAR VE YETKİLİ ORGANLARI VE SEÇİMİ.

a- Yan kuruluş yönetimleri; - Mahalle/Semt ya da Bucak/Köy Temsilcilikleri için bir temsilci ve yeterince vekilinden oluşmak üzere en az iki üyeden, - İlçe ve varsa belde teşkilatına bağlı yan kuruluş yönetimleri, başkanları dahil en az üç üyeden, - Diğer tüm yan kuruluş yönetimleri de başkanları dahil en az beş üyeden teşekkül ettirilir ve bağlı bulundukları teşkilat başkanının teklifi, yönetmeliklerinde belirlenecek bir üst kademenin onayıyla atanırlar.

b- Yan kuruluşlarda toplantı yeter sayısı salt çoğunluk, karar yeter sayısı katılanların çoğunluğudur.

c- Yan kuruluş yönetimlerinde Tüzüğün 34. maddesinin kıyasen uygulanmasıyla yarıyı aşan bir eksilme meydana geldiğinde boşalan yerler aynı usulle atamayla doldurulur.

d- Yan kuruluşlar yönetimlerinin görev süreleri bağlı bulundukları teşkilatın kurultay dönemi ile sınırlıdır. Kurultayın ardından 45 gün içerisinde bir değişiklik veya yeni bir kurul ataması yapılmamışsa mevcut yönetim (c) şıkkı hükümleri saklı kalmak kaydıyla herhangi bir işleme gerek olmaksızın görevini sürdürür.

YURTDIŞI TEMSİLCİLİKLERİ

Anayasa’nın 66. maddesi çerçevesinde Türk vatandaşı olan ancak Anayasa’nın değişik 67. maddesi 2. fıkrasında belirlenen şekilde yurtdışında bulunan Türk vatandaşlarının oy haklarını kullanırken partimizi yeterince tanıyabilmelerini sağlamak, amaç ve ilkelerini benimsetebilmek için yaşadıkları ülkelerde Kıt’a, Ülke ya da Eyalet/Kent ölçeğinde yurtdışı temsilcilikleri kurulur. Kuruluşların gerçekleştirilmesi konusunda çıkabilecek fiili veya hukukî engeller veya sair zorunlu hallerin giderilmesi Dışişleri Bakanlığı’nın ilgili ülkelerle olan ikili anlaşmaları veya uluslararası anlaşmalar çerçevesinde Dışişleri Bakanlığı’nın uhdesindedir. Yurtdışı temsilciliklerinde görev alanların 2820 sayılı Kanun’un 33. maddesine göre yapılacak bildirimleri, kuruluşun hitap ettiği alan da dikkate alınarak en yakınındaki ya da kademesine uygun T.C. Konsolosluğu, Başkonsolosluğu veya Büyükelçiliği aracılığıyla yapılır.Yurtdışı temsilciliklere, bölgelerinde milletvekilliği seçimlerinde Büyük Birlik Partisi’ne verdikleri oy belli ise Türkiye’deki birer il gibi değerlendirmeye alınarak, oylar gümrük kapılarında kullanılmış ve hangi temsilcilikten ne kadar oy geldiği belli değilse gümrüklerde Büyük Birlik Partisi’ne çıkan toplam oya düşecek delegelik belirlenip kayıtlı üye sayılarına oranlanarak dağıtılmak üzere Büyük Kurultay Delegeliği tahsis edilir. Genel Yönetim Kurulu katılımı teşvik amacıyla ve güçlükleri de dikkate alarak bu sayıları iki katına kadar artırabilir.

PARTİ TEŞKİLAT ŞEMASI
I- MERKEZ TEŞKİLATI

A- GENEL MERKEZ

1- Büyük Kurultay

2- Genel Yönetim Kurulu

3- Genel Başkan

4- Başkanlık Divanı

5- Genel Disiplin Kurulu

6- Genel İstişare Kurulu

7- Akademik Danışma Kurulu

8- Merkezdeki ve Merkeze Bağlı Yan Kuruluşlar

a- Kadın Kolları Genel Başkanlığı
1- Kadın Kolları Merkez Yönetimi
2- Kadın Kolları Genel Başkanı

b- Gençlik Kolları Genel Başkanlığı
1- Gençlik Kolları Genel Yönetimi
2- Gençlik Kolları Genel Başkanı

c- Bölge İlleri Koordinasyon Başkanlığı
1- Koordinasyon Kurulu
2- Bölge İlleri Genel Koordinatörü
3- Bölge Sekreteri

B- TBMM KURULLARI1
- TBMM Parti Grubu2
- TBMM Grup Disiplin Kurulu

II- TAŞRA TEŞKİLATI

A- İL TEŞKİLATI

1- İl Kurultayı

2- İl Başkanı

3- İl Yönetim Kurulu

4- İl Disiplin Kurulu

5- İl Teşkilatına Bağlı Yan Kuruluşlar

a- Kadın Kolları İl Başkanı
b- Kadın Kolları İl Yönetimi
c- Gençlik Kolları İl Başkanı
d- Gençlik Kolları İl Yönetimi
e- Seçim Çevresi Başkanı
f- Seçim Çevresi Yönetimi


B- İLÇE TEŞKİLATI

1- İlçe Kurultayı

2- İlçe Başkanı

3- İlçe Yönetim Kurulu

4- Belde Teşkilatı

5- İlçe Teşkilatına Bağlı Yan Kuruluşlar

a- Kadın Kolları İlçe Başkanı
b- Kadın Kolları İlçe Yönetimi
c- Gençlik Kolları İlçe Başkanı
d- Gençlik Kolları İlçe Yönetimi
e- Mahalle/Semt Temsilciliği
f- Bucak/Köy Temsilciliği
g- Nüfusu 20.000’i aşan beldelerde kurulabilecek Kadın ve Gençlik Kollar

ıC- MAHALLİ İDARELER MECLİS GRUPLARI

1- İl Genel Meclisi Grubu

2- Belediye Meclis Grupları

III- YURTDIŞI TEMSİLCİLİKLERİ

A- KIT’A TEMSİLCİLİKLERİ

B- ÜLKE TEMSİLCİLİKLERİ

C- EYALET YA DA KENT TEMSİLCİLİKLERİ


MERKEZ TEŞKİLATI

A. GENEL MERKEZ BÜYÜK KURULTAY:

Madde 10: Büyük Kurultay partinin en yüksek organıdır. Bu sebeple bütün partililer Büyük Kurultay kararlarına uyarlar.

BÜYÜK KURULTAY ÜYELERİ

Madde 11: Büyük Kurultay:
a) Genel Başkan
b) Genel Yönetim Kurulu Üyeleri
c) Başkanlık Divanı Üyeleri
d) Genel Disiplin Kurulu Üyeleri
e) Partinin üyeliği devam eden kurucuları
f) Partili bakanlar ve milletvekilleri
g) İl Kurultaylarınca o ilin TBMM üye sayısının iki katı olarak seçilen kurultay delegelerinden oluşur. Parti bir Milletvekili Genel Seçimi’ne girmiş ise, her ilin büyük kurultay delege sayısı, o ilin, son Milletvekili Genel Seçimi’nde aldığı oya göre hesaplanır. Bu hesaplamada, toplamı, TBMM üye tam sayısının iki katı kadar olacak delegelikler, her ile en az iki delegelik düşmek kaydıyla, tüm illere ve varsa yurtdışı temsilciliklerine aldıkları oy sayılarına göre paylaştırılır.

ÇAĞRI - GÜNDEM - TOPLANTI VE NİSAB :



Madde 12 : Büyük Kurultay iki yılda bir toplanır. Ancak zaruri hallerin varlığı halinde Genel Yönetim Kurulu toplantı süresini üç yıla uzatabilir. Genel Başkan’ın veya Genel Yönetim Kurulu’nun lüzum görmesi veya Büyük Kurultay üyelerinin en az beşte birinin yazılı talebi üzerine Olağanüstü Büyük Kurultay yapılır.

Olağanüstü toplantının gündemi talep edenlerce düzenlenir. Olağanüstü toplantı en az 15 gün önceden ilgililere duyurulur. Büyük Kurultay toplantılarından ez az onbeş (15) gün önce Kurultaya katılacak parti üyelerini belirleyen listeler yetkili Seçim Kurulu başkanına iki nüsha olarak verilir. Ayrıca toplantının gündemi, yeri, günü, saatiyle çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususlar da bildirilir.

Büyük Kurultay’ın toplantı yeter sayısı kurultay üye tam sayısının salt çoğunluğudur. İlk çağrı üzerine yapılan toplantıda toplantı yeter sayısı bulunmuyorsa, ikinci çağrı üzerine yapılacak toplantıda yeter sayısı aranmaz. Büyük Kurultay’ın karar yeter sayısı, hazır bulunan üyelerin salt çoğunluğudur. Toplantı açıldıktan sonra yeterli çoğunluğun bulunması halinde açık oyla bir Başkan, iki Başkan Yardımcısı, iki Katip üyeden meydana gelen Büyük Kurultay Divanı oluşturulur. Büyük Kurultay Divanı, Kurultay toplantısının ve seçimlerin kanunlara ve tüzük hükümlerine uygun yapılmasından, tutanakların usulüne uygun tutulmasından, alınan kararların ve seçim neticelerinin açıklanmasından ve ilgili yerlere bildirilmesinden sorumludur.

Büyük Kurultay Divanı’nın teşkilinden sonra, toplantıyı açış konuşması için Genel Başkan veya yetkili kıldığı yardımcısına söz verilir. Genel Yönetim Kurulu faaliyet ve hesap raporu okunur. Çalışma ve hesap raporu ile ihtiyaç duyulan diğer konularda komisyonlar oluşturulur. Komisyonda görüşülüp rapora bağlanan konular Büyük Kurultay’ın oyuna arzedilir. Büyük Kurultay’da görüşmeler gündemdeki sırasına göre yapılır. Parti Tüzük ve Programı’nda değişiklik yapılmasına dair olan veya parti politikasını ilgilendiren konularda karar alınmasına dair teklifleri karara bağlamak için, bunların Genel Başkan, Genel Yönetim Kurulu veya Büyük Kurultay üyelerinin en az yirmide biri tarafından ileri sürülmüş olması gerekir.

Kanunlar, parti tüzük ve programı çerçevesinde toplumu ve devleti ilgilendiren konularla, kamu faaliyetleri konularında karar alınmasına dair teklifleri karara bağlamak için bu tekliflerin hazır bulunan üyelerin üçte biri tarafından yapılmış olması şarttır. Büyük Kurultay’da delegelerin söz istekleri, istek sırasına göre Büyük Kurultay Divanı’nca düzenlenir.

GENEL YÖNETİM KURULU: TEŞEKKÜLÜ

Madde 13: Genel Yönetim Kurulu, Büyük Kurultay’dan sonra partinin en üst karar ve yönetim organıdır. Bu organ Büyük Kurultay tarafından seçilen (80) üye ve Genel Başkan’dan teşekkül eder. (40) Yedek Üye de aynı anda seçilir. Geçerli bir mazereti olmaksızın iki toplantıya katılmayan üyelerin üyeliği düşer. Boşalan yerler Yedek Üyeler çağrılarak doldurulur. Genel Yönetim Kurulu en az ayda bir toplanır. Genel Başkan’ın veya üyelerin dörtte birinin yazılı isteği ile olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Gündem toplantıya çağrılanlarca oluşturularak toplantı talebi ile birlikte bildirilir.
Genel Yönetim Kurulu’nun başkanı Genel Başkan’dır. Genel Başkan’ın olmadığı hallerde, yetkili kıldığı yardımcısı başkanlık görevini ifa eder. Genel Yönetim Kurulu’nun toplantı yeter sayısı salt çoğunluktur. Karar, katılanların salt çoğunluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde Genel Başkan’ın dahil olduğu görüş kabul edilir. Genel Başkan Yardımcılıkları, Genel Sekreter ve Yardımcıları, Genel Muhasip ve Yardımcıları seçimleri gizli oyla, diğer oylamalar iş’ari usulle yapılır.

GÖREV VE YETKİLERİ:

Madde 14: Genel Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kanunlar, Tüzük ve Parti Programı hükümlerine ve ilkelerine göre partiyi yönetmek.

b) Büyük Kurultay kararlarını uygulamak.

c) Genel Başkan Yardımcıları, Genel Sekreter ve Yardımcıları, Genel Muhasip ve Yardımcılarını kendi arasında gizli oyla seçmek, bunların sayılarını tespit etmek.

d) Büyük Kurultay ve Parti programı çerçevesinde parti politikalarını tespit etmek ve uygulamak.

e) Gerekli görüldüğü il ve ilçelerde teşkilat kurulmasına karar vermek, mevcut teşkilatların feshine ya da yöneticilerinin görevden alınmasına karar vermek.

f) Zorunlu sebepler dolayısıyla büyük kurultayın toplanamadığı hallerde, partinin hukuki varlığına son verilmesi ve tüzük ve programının değiştirilmesi dışındaki bütün kararları almak.

g) Parti Teşkilatı’nın kanunlara, tüzük ve yönetmeliklere uygun şekilde çalışmasını denetlemek, gerekli gördüğü yerlere bu amaçla müfettişler görevlendirmek.

h) Hükümet kurma, hükümete katılma, seçimlerde başka partilerle işbirliği yapma veya hükümetten çekilmek gibi konularda karar vermek.

i) Büyük Kurultaya arzedilecek faaliyet raporlarını, gelir-gider cetvellerini, bilanço ve kesin hesap raporlarını ve Büyük Kurultay gündeminde bulunan diğer konuları hazırlamak ve Büyük Kurultay’a sunmak.

j) Tüzük’te belirtilen veya Tüzük’te belirtilmemiş olmakla beraber parti çalışmalarının gerektirdiği yönetmelikleri hazırlamak ve bunları kabul etmek.

k) Partinin çalışmaları ile ilgili olarak hazırlanan belgelerin kullanılmasına karar vermek.

l) Seçim politika ve taktiklerini tespit ederek uygulamak.

m) Partinin gayesine uygun olarak her türlü menkul ve gayri menkul iktisabına, devir ve ferağına, işletilmesine karar vermek. Genel Yönetim Kurulu bu yetkisini kısmen ya da tamamen bir kurultay dönemi boyunca Başkanlık Divanı’na devredebilir.

n) Kanunlar ile parti tüzüğünün hükümlerine aykırı olmamak kaydıyla uygun gördüğü her türlü kararı almak ve uygulamak.

o) Kanunların öngördüğü veya izin verdiği konularda Tüzük’te tadilatlar yapmak.

p) Parti gelirlerini artırıcı kararlar ve politikalar tespit etmek ve uygulamak.

GENEL BAŞKAN:

Madde 15: Parti Genel Başkanı, Büyük Kurultay tarafından gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile seçilir. İlk iki oylamada sonuç alınamazsa, üçüncü oylamada en çok oy alan aday Genel Başkan olarak seçilir. Parti Genel Başkanı Siyasi Partiler Kanunu’nun belirttiği süre için seçilir. Partiyi Genel Başkan temsil eder. Genel Başkanlığın herhangi bir sebeple boşalması halinde Büyük Kurultay toplanıncaya kadar, Genel Yönetim Kurulu, partiyi temsil yetkisini kendi içinden seçeceği bir üyeye tevdi eder ve en geç 45 gün içerisinde Büyük Kurultayı toplantıya çağırır.

GENEL BAŞKANIN GÖREV VE YETKİLERİ:

Madde 16: Genel Başkan, Genel Yönetim Kurulu’nun tabiî başkanıdır. Genel Başkan’ın görevleri şunlardır:

a) Genel Yönetim Kurulu’nun vermiş bulunduğu kararları uygular.

b) Genel Başkan Yardımcıları’nın görev dağılımını yapar. Merkezdeki yan kuruluşların Genel Başkanlarını atar.

c) Kanunlardaki özel hükümler saklı kalmak kaydı ile parti adına dava açar, davada husumete taraf olur.

d) Genel Yönetim Kurulu’na, Başkanlık Divanı’na TBMM Grubu’na başkanlık eder, bu kurulların gündemini hazırlar, birleşik toplantılara başkanlık eder.

e) Parti kademeleri arasındaki işbirliği ve ahengi temin eder. Parti politikalarının başarılı olması için her türlü tedbiri alır. Kanunların ve Parti Tüzüğü’nün kendisine vermiş olduğu bütün yetkileri kullanır.

BAŞKANLIK DİVANI TEŞEKKÜLÜ

Madde 17: Başkanlık Divanı; Genel Başkan, Genel Başkan Yardımcıları, Genel Sekreter, Genel Sekreter Yardımcıları, Genel Muhasip ve Genel Muhasip Yardımcılarından oluşur. Başkanlık Divanı toplantısına Genel Başkan başkanlık eder.

GÖREVLERİ:

Madde 18: Başkanlık Divanı Genel Başkanın her konuda yardımcısı olup, aşağıdaki görevleri icra eder.
a) Genel Yönetim Kurulu’nun kararları doğrultusunda partiyi idare etmesi için Genel Başkana yardım eder. İl grupları oluşturup koordinasyon merkezleri belirleyerek bölge koordinatörlerini atar.

b) Genel Başkanın danışma ve yardımcı organı olarak parti adına Genel Başkanın veya adına yapılacak açıklamaların esaslarını tespit eder.

c) Seçim çalışmalarını planlar, organize eder.

d) Kanunlar ve Parti Tüzüğü’ne aykırı olmamak kaydıyla Genel Başkanın verdiği diğer görevleri yapar.

GENEL SEKRETER:

Madde 19: Genel Sekreter, Genel Yönetim Kurulu üyeleri arasından gizli oyla seçilir. Genel Sekreter, Genel Yönetim Kurulu ve Başkanlık Divanı’nın kararlarının tutanak altına alınmasından sorumludur. Partinin yazışmalarını yürütür. Genel Merkezin idari hizmetlerini düzenler, yönetir. Genel Başkan adına Genel Merkez personelinin istihdam, görevlendirme ve özlük hakları ile ilgili işleri yürütür. Genel Sekreter Yardımcıları’nın görev dağılımını yapar.

GENEL MUHASİP:

Madde 20: Genel Muhasip, partinin mali işlerini yürütür. Genel Muhasip, parti gelirlerinin tahsilinden, harcamalarından, Siyasi Partiler Kanunu’nun 73. Maddesi’nde belirlenen işleri yürütmekten sorumludur. Partinin mali işlerine ait yazışmaları Genel Başkan ve Genel Sekreterle birlikte imzalar. Parti gelirlerinin artırılması için gerekli çalışmaları yapar. Parti gelirlerinin tüzük ve yönetmeliklerle, kararlara uygun şekilde harcanmasından sorumlu olup, bunun için gerekli tedbirleri alır. Genel Muhasip Yardımcıları’nın görev dağılımını yapar.

GENEL DİSİPLİN KURULU:

Madde 21: Genel Disiplin Kurulu, Büyük Kurultay’ca seçilen 9 asıl ve 9 yedek üyeden oluşur.Genel Disiplin Kurulu; Genel Başkan’ın, Genel Yönetim Kurulu Üyeleri’nin, kendi başkan ve üyelerinin, merkezdeki yan kuruluş başkan ve üyelerinin, bölgelerdeki koordinasyon kurulu üyelerinin, İl Başkanları’nın, İl Yönetim ve Disiplin Kurulu Üyeleri’nin, Büyükşehir ve İl Belediye Başkanları’nın, İl Genel ve Belediye Meclis Üyeleri’nin, Partinin Kurucu Üyeleri’nin işlemiş oldukları disiplin suçlarını inceleyip Siyasi Partiler Kanunu’nun 57. Maddesi hükmü saklı kalmak kaydıyla kesin karara bağlar. Genel Disiplin Kurulu, İl Disiplin Kurullarınca verilen ve itiraz yoluyla gelen disiplin kararlarını inceler, onaylar veya bozar. Genel Disiplin Kurulu’nun itirazı üzerine vereceği karar Siyasi Partiler Kanunu’nun 57. Maddesi hükmü saklı olmak üzere kesindir. Genel Disiplin Kurulu kendiliğinden disiplin soruşturması yapamaz. Ancak Genel Yönetim Kurulu’nca veya Genel Başkanlıkça kendisine intikal ettirilen dosya ve konuları inceleyip karara bağlar. Genel Disiplin Kurulu’nun çalışma usulleri, görev ve yetkileri “Genel Disiplin İşleri Yönetmeliği” ile belirlenir.

GENEL İSTİŞARE KURULU

Madde 22: Genel İstişare Kurulu; Başkanlık Divanı, Genel Yönetim Kurulu, Genel Disiplin Kurulu


Üyeleri ile, Bölge Koordinatörleri, Yan Kuruluşlar Genel Başkanları, İl Başkanları, Belediye Başkanları ve bunların dışında Başkanlık Divanı’nın belirleyeceği üyelerden oluşur. Genel İstişare Kurulu toplantılarına Genel Başkan Başkanlık eder. Raportörlüğünü Genel Sekreter yapar. Genel İstişare Kurulu en geç altı ayda bir toplanır. Gündem Başkanlık Divanı’nca belirlenir. Gündem dışı konuşma ve önerilere bir engel getirilemez. Her üye görüşünü açıkça ifade etmek imkanına sahiptir. Genel İstişare Kurulu’nun kararları tavsiye niteliğindedir.

AKADEMİK DANIŞMA KURULU

Madde 23: Başkanlık Divanı’nca ihtiyaç duyulan konu ve zamanlarda Akademik Kurul oluşturulur. Bu kurulun kimler tarafından teşekkül ettirileceği Başkanlık Divanı’nca belirlenir. Kurulun görevleri ihtiyaç duyulan konularda akademik çalışmalar yapmak, bilgi üretmek, partiyi bilgi bakımından desteklemektir. Kurulun raportörlüğünü Genel Sekreter yapar.

B- TBMM KURULLARI TBMM PARTİ GRUBU:

Madde 24: Siyasi Partiler Kanunu’nda belirlenen Milletvekili sayısına ulaşıldığında TBMM Parti Grubu kurulur. Grubun kurulduğu Genel Başkanlık tarafından TBMM Başkanlığı’na bir yazı ile bildirilir. Grubun kurulduğunun bildirildiği tarihten itibaren 15 gün içinde, grubu oluşturan milletvekilleri tarafından “Grup İç Yönetmeliği” hazırlanarak milletvekillerinin onayına sunulur. İç Yönetmeliğin milletvekillerinin salt çoğunluğu tarafından kabul edilmesi zorunludur. Bu şekilde hazırlanan İç Yönetmelik, TBMM Başkanlığı’na gönderilir. Parti Genel Başkanı milletvekili ise Parti Grubu, Parti Grubu Yönetim Kurulu’nun başkanıdır. Genel Başkan milletvekili değilse, Parti Grubu kendi arasından Grup Başkanı’nı seçer. İlk iki turda salt çoğunluk sağlanamadığı takdirde, 3. turda en çok oy alan aday seçilmiş olur. TBMM Parti Grubu tarafından her yasama yılı başında partinin TBMM’deki üye sayısı dikkate alınarak belirlenen sayıda Grup Başkanvekilleri ve Grup Yönetim Kurulu üyeleri seçilir. Seçim usul ve esasları ile seçileceklerin sayısı İç Yönetmelik’te belirtilir. Genel Başkan dışındaki Genel Yönetim Kurulu Üyeleri TBMM Parti Yönetim Kurulu’nda görev alamazlar. TBMM Parti Grubu’nda seçimlere ait oylamalar ile milletvekillerini bağlayıcı konulara ilişkin kararların oylamaları gizli oyla yapılır. Bakanlar Kurulu’na veya bir Bakan’a TBMM’de veya grupta güven veya güvensizlik oyu verilmesi konusunda karar alma yetkisi, Parti Grubu’na aittir. Bu yetki başka bir organa veya mercie bırakılamaz.

GRUP ÜYELERİNİN GÖREVLERİ:

Madde 25: Partinin TBMM Grubu Üyeleri:

a) TBMM çalışmalarında partinin programına, temel ilkelerine, alınan grup kararlarına uymak ve bunları desteklemek zorundadırlar. Grup tarafından karara bağlanmamış olan durumlarda Meclis’teki oy ve konuşmalarında serbesttirler.

b) Haklı mazeretleri olmadıkça TBMM Genel Kurulu ve Komisyonları ile Parti Grubu’nun çalışmalarına katılmak zorundadırlar.

c) TBMM Parti Grubu’nun teşekkülü, çalışma usul ve esasları, seçim usulleri ve Tüzük’te belirtilmeyen hususlar için “Grup İç Yönetmeliği” düzenlenir.

TBMM GRUP DİSİPLİN KURULU:

Madde 26: TBMM Grup Disiplin Kurulu, grubu oluşturan milletvekilleri arasından, her yasama yılında partinin TBMM’deki üye sayısı dikkate alınarak Grup İç Yönetmeliği’nde belirtilen sayıda üyeden oluşur. Bu kurul kendi üyeleri arasından bir Başkan, bir Başkan Yardımcısı bir de Sekreter seçer. Grup Disiplin Kurulu üye tam sayısının en az üçte ikisi çoğunluğu ile toplanır, toplananların salt çoğunluğu ile karar verir. Diğer disiplin kurullarının görev ve yetki alanına giren disiplin cezalarını partili milletvekillerine tatbike Grup Disiplin Kurulu yetkilidir. Ancak partiden, geçici veya kesin çıkarma cezaları Müşterek Disiplin Kurulu tarafından verilir. Grup Disiplin Kurulu’nun çalışma usulleri, kovuşturulması gerekli fiiller, disiplin cezaları ve itiraz şekilleri “Disiplin İşleri Yönetmeliği’nde” belirlenir

MÜŞTEREK DİSİPLİN KURULU:

Madde 27: Müşterek Disiplin Kurulu, Genel Disiplin Kurulu ile TBMM Grup Disiplin Kurulu üyelerinden meydana gelir. Genel Disiplin Kurulu’nun Başkanı ve Başkanlık Divanı Müşterek Disiplin Kurulu’nun da Başkanı ve Başkanlık Divanı’dır. Partili milletvekillerinin partiden geçici veya kesin olarak çıkarılmalarını gerektiren söz, tutum ve davranışlardan dolayı, haklarında disiplin kovuşturması yapmaya ve karar vermeye Müşterek Disiplin Kurulu yetkilidir. Müşterek Disiplin Kurulu’nun çalışma usul ve esasları “Disiplin İşleri Yönetmeliği”nde belirlenir.

TAŞRA TEŞKİLATIA. İL TEŞKİLATI İL KURULTAYI

Madde 28: İl Kurultayı tabii ve seçilmiş delegelerden oluşur. İlin partili Milletvekilleri, İl Başkanı, İl Yönetim Kurulu Asıl Üyeleri, İl Disiplin Kurulu Başkan ve Üyeleri, partili Büyükşehir Belediye Başkanları, İl Kurultayı’nın tabii delegeleridir. Geçici İl Başkanı ve Yönetim Kurulu Üyeleri’yle İl’e bağlı yan kuruluşlar mensuplarından ayrıca delege sıfatı taşımayanların oy hakkı yoktur.İl Kurultayı’nın Seçilmiş Üyeleri; İl Kurultayı’nın seçilmiş delegeleri 600’den fazla olamaz. Buna göre partinin son genel seçimde ilde aldığı oy sayısının 600’e bölünmesi ile bulunacak katsayının ile bağlı ilçelerde partinin aldığı oya bölünerek her ilçenin iki’den az olmayacak şekilde İl Kurultayı’na göndereceği delege sayısı belirlenir. İl Teşkilatı’nın yeni kurulmuş olması veya seçime katılmamış olması halinde yukarıdaki fıkraya göre belirlenen katsayının o ile bağlı ilçelerin kayıtlı üye sayılarına bölünerek İl Kurultayı delege sayısı belirlenir. Bu halde de yine her ilçenin en az iki delege göndermesi esas alınarak tespit yapılır. İlçenin genel seçimden sonra kurulmuş olması, bölünmesi, birleştirilmesi veya kaldırılması gibi durumlarda, o ilçenin aldığı oy sayısının resmen tespit edilememesi halinde, ilçenin İl Kurultayı’na göndereceği delege sayısı İl Teşkilatı’nın görüşü alınarak Başkanlık Divanı’nca belirlenir. İl Başkanlığı, İlçe Kurultayları’nca İl Kurultayı delegesi seçilenlerin listelerini seçimden en az 15 gün önce ilgili Seçim Kurulu’na verir. Ayrıca toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantıya dair hususlar toplantı tarihinden yedi gün önce il merkezine asılarak üç gün süre ile ilan edilir. İlan süresi içinde yapılan itirazlar ilgili Seçim Kurulu’nca karara bağlanır. Kesinleşen listeler ve diğer hususlar Kurultayca esas alınır. İl kongreleri ve Merkez İlçe dahil İlçe Kongreleri her iki yılda bir yapılır. Yalnız parti bir üst kurulu tarafından veya üyelerin salt çoğunluğu tarafından 1 yıl uzatılabilir.

ÇAĞRI - GÜNDEM - TOPLANTI

Madde 29: İl Kurultayı toplantısı için, toplantı gününden en az 15 gün önce gündem, yer, ve saat ile ikinci toplantıyla ilgili hususlar belirtilerek ilan edilir. İl Kurultayı’nın gündemini İl Yönetim Kurulu tespit eder. Delegelerin en az üçte birinin yazılı teklifi ile istenen konular görüşülmek zorundadır. Ayrıca Başkanlık Divanı’nın görüşülmesini istediği konular da gündeme eklenebilir. İl Kurultayı toplantısının tarihi, Büyük Kurultay’ın toplantı tarihine uygun olarak Genel Yönetim Kurulu’nca tespit edilir. İl Kurultayı İl Başkanı veya İkinci Başkanı veya İl Yönetim Kurulu’ndan bir üye tarafından yoklama yapıldıktan sonra üye tam sayısının yarıdan bir fazlasının mevcudu ile açılabilir. İlgili Yönetim Kurulu’ndan hiç kimse kurultaya katılmamış ise kurultay bir üst yönetim kademesinin görevlendireceği kişi tarafından yoklama yapılarak açılır. İlk toplantıda salt çoğunluk sağlanamadığı takdirde ikinci toplantı en az bir gün sonra, en fazla 15 gün içerisinde olmak kaydıyla, ilk ilanda belirtilen gündem, tarih, saat ve yerde hazır bulunan delegelerle yapılır. Toplantının açılmasını müteakip İl Kurultayı’nı yönetecek olan Divan Başkanı, Divan Başkan Yardımcısı ve iki Katip Üye’den oluşan İl Kurultayı Divanı açık oyla teşkil olunur. Seçim işleri Siyasi Partiler Kanunu’nun 21. Maddesi’ne göre yapılır. İl Kurultayı Divanı İl Kurultayı’nın kanunlara, tüzük ve yönetmeliklere uygun olarak yapılmasından, toplantı düzeninin sağlanmasından, seçimlerin usulüne uygun yapılmasından ve toplantı tutanaklarının tutulmasından sorumludur.

GÖRÜŞMELER - KARARLAR - SEÇİMLER

Madde 30: İl Kurultayı’nda alınacak kararlar katılan delegelerin salt çoğunluğuyla alınır. Teklifler, görüşmeler ve alınan kararlar tutanağa geçilir. İl Kurultayı’nda çalışma raporu okunur, görüşülerek karara bağlanır. Yönetim Kurulu’nun gelir-gider ve harcamalarının gösterildiği yıllık kesin hesap raporu ile gelir-gider cetvelleri ve bilançolar kurultaya sunulur. Kurultay, Yönetim Kurulu’nun gelir ve giderleri ile bunlara ait belgeleri kuracağı bir komisyona inceletir. Komisyon en kısa zamanda incelemelerini

ikmal ederek raporunu Divan Başkanlığı’na verir. Komisyon raporu kurultayca görüşülüp kabul veya red edilir. Kurultay, raporu onayladığı takdirde bu kurul ibra edilmiş olur. İl Kurultayı’nda çalışma raporu ile hesaplar hakkında görüşmeler yapılıp karar alınmadan yeni seçimlere geçilemez. İl Kurultayı’nda yeni seçilecek Yönetim Kurulları’na yapacakları çalışmalarla ilgili gerekli direktif ve yol gösterici kararlar alınır. İl Başkanı ve İl Yönetim Kurulu üyeleri gündemin ibra maddesinin oylanmasında oy kullanamazlar. İl Kurultayı yargı denetimi altında, İl Kurultayı Divanı’nın teşekkülü hariç gizli oy açık sayım esasına göre yapılır. İl Kurultayı’nda sırasıyla İl Başkanı, İl Yönetim Kurulu Üyeleri ve Yedekleri, İl Disiplin Kurulu Üyeleri ve Yedekleri ve Büyük Kurultay Delegeleri seçilir. İl Yönetim Kurulu Üyeleri ile İl Disiplin Kurulu üyelerinin sayısı Genel Yönetim Kurulu’nca belirlenir. Diğer hususlar “Kurultay Toplantıları Yönetmeliği”nde düzenlenir.

İL BAŞKANI:

Madde 31: İl Başkanı, İl Kurultayı’nca gizli oyla seçilir. İl Başkanı İl Yönetim Kurulu’nun başkanı olup il sınırları içinde partiyi temsil eder, bağlı teşkilatları ve yan kuruluşlarını denetler. İl’e bağlı yan kuruluş yöneticilerini kendi merkezlerine teklif eder, ilçelerine bağlı yan kuruluş yöneticilerini atar. Partinin İl Genel Meclisi Grubu’na başkanlık eder, Belediye Meclisi Grubu’na katılır. İl Başkanı mali konulu evrakları muhasip üye ile birlikte imzalar. İl Başkanı’nın işten el çektirilmesi veya il Başkanlığı’nın boşalması hallerinde Tüzüğün 34. Maddesi hükümleri uygulanır.

İL YÖNETİM KURULU

Madde 32: İl Kurultayı’nca sayısı daha önce Genel Yönetim Kurulu’nca belirlenen İl Yönetim Kurulu’nu oluşturacak üyeler gizli oyla açık sayım esasına göre belirlenir. İl Yönetim Kurulu kendi arasında en az iki Başkan Yardımcısı’nı seçer, Büyükşehir Belediyesi olan yerlerde (altı) Başkan Yardımcısı seçilir. Bir Sekreter ve bir Muhasip gizli oyla seçilir, Büyükşehir Belediyesi olan yerlerde yeteri kadar Sekreter ve Muhasip Yardımcısı seçilir. İl Başkan Yardımcıları’nın görevleri İl Başkanı’nca belirlenir. İl Sekreteri, Kanun Tüzük ve Yönetmelikler gereğince tutulması gerekli defterlerin tutulmasını sağlar, tutanakları ve ilin yazışma ve evrak düzenini temin eder. Muhasip üye, Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere göre ilin mali işlerini yürütür. İl Yönetim Kurulu en az ayda bir toplanır. Toplantı yeter sayısı salt çoğunluk, karar yeter sayısı ise katılanların çoğunluğu ile olur.

İL YÖNETİM KURULU’NUN GÖREV VE YETKİLERİ:

Madde 33: İl Yönetim Kurulu’nun görevleri ve yetkileri şunlardır:

a) Kanun, Tüzük ve Yönetmelikler gereği İl Kurultayı’nda alınan kararlarla Genel Merkez’den gelen karar ve talimatları uygulamak,

b) İlçe Teşkilatları’nın çalışma esaslarının düzenlenmesinde yol göstermek, yardımcı olmak,

c) İlde parti teşkilatını canlı tutmak, parti program ve politikalarını tanıtmak, sevdirmek,

d) İlin her türlü meselelerini tespit edip, çözüm yolları üreterek teklifte bulunmak,

e) İl Kurultayı gündemini tespit etmek, Kurultay’a sunulacak çalışma ve hesap raporlarını tanzim etmek,

f) Kanun, Tüzük ve Yönetmelikler’e aykırı olmamak kaydıyla uygun gördüğü diğer çalışmaları yapmak.

İL BAŞKANI VE İL YÖNETİM KURULLARI ÜYELİKLERİ’NİN SONA ERMESİ - İŞTEN EL ÇEKTİRME

Madde 34: İl Başkanlığı ve İl Yönetim Kurulu Üyeliği: n Ölüm n İstifa n Üyeliğin düşürülmesi n İşten el çektirme, hallerinde sona erer. İl Başkanı’nın ölümü veya istifa etmesi halinde onun yerine İl Yönetim Kurulu kendi arasından gizli oyla yeni başkanı seçer. İl Yönetim Kurulu üyelerinden birinin ölümü, istifası veya üyeliğinin düşürülmesi hallerinde en çok oyu almış olan yedek üye onun yerine geçer.


İl Başkanı, İl Yönetim Kurulu Üyeleri ile İl Disiplin Kurulu Üyeleri, Genel Yönetim Kurulu tarafından kısmen ya da tamamen aşağıdaki hallerin varlığı halinde işten el çektirilebilirler. Genel Yönetim Kurulu tarafından kısmen el çektirme halinde boşalan üyelerin yerine yedek üyeler geçerler. İl yönetimlerinin toptan istifası veya toptan işten el çektirilmesi halinde, Genel Yönetim Kurulu geçici yönetimi oluşturur ve 45 gün içerisinde yeni il kurullarının oluşturulması için İl Kurultayı’nı toplantıya çağırır. Sadece İl Başkanı’nın işten el çektirilmesi hallerinde İl Yönetim Kurulu kendi arasından gizli oyla yeni başkanı seçer. Bu halde İl Kurultayı’nın toplanması mecburiyeti yoktur.

Genel Yönetim Kurulu işten el çektirme kararını üye tam sayısının üçte ikisinin çoğunluğu ile almak zorundadır. İşten el çektirme sebebiyle toplanmak zorunda kalan İl Kurultayı, bu toplantıyı yeni delegeler seçilmemişse, eski delegelerle yapar. Kısmen ya da tamamen işten el çektirmeyi gerekli kılan haller şunlardır: Üst üste üç defa İl Yönetim Kurulu toplantısına İl Yönetim Kurulu’nca kabul edilecek haklı bir mazereti olmaksızın katılmayan üyenin üyeliği, İl Yönetim Kurulu’nun üye sayısının üçte iki çoğunluğu ile sona erdirilebilir. Bu karara karşı ilgilinin on gün içinde Genel Yönetim Kurulu nezdinde itiraz hakkı olup, Genel Yönetim Kurulu’nun bu itiraz üzerine vereceği karar kesindir.

Üst üste iki defa toplanmayan veya toplandığı halde salt çoğunluğu sağlayamamış olan İl Yönetim Kurulu, Genel Yönetim Kurulu’nca üçte iki çoğunlukla tamamen işten el çektirilebilir. Siyasi Partiler Kanunu ve Tüzük gereğince tutulması gereken defter ve kayıtlar usulünce tutulmaması, muhasebe işlemlerinin yönetmeliğe göre yapılmaması, muhasebe evraklarının süresi içinde Genel Merkeze gönderilmemesi, kurullarda görevli üyeler için mülki amirlere bildirilmesi gereken bilgilerin süresi içinde bildirilmemesi, Parti Genel Merkezi’nden verilen talimatların kasten yerine getirilmemesi, ilçe teşkilatlarıyla gerekli ahenk ve çalışma ortamının sağlanamamış olması, uyarma dışında disiplin cezası almış olması, Parti İl Yöneticileri’nin ülke ve parti çıkarlarına sekte vuracak tutum, görüş ve davranışların içinde olmaları, gibi durumlarda ilgililer kısmen ya da tamamen işten el çektirilebilirler.

Ancak Genel Yönetim Kurulu kısmen ya da tamamen işten el çektirme imkanını baskı aracı olarak kullanamaz. Genel Yönetim Kurulu yukarıda sayılan hallerin varlığı halinde re’sen ya da parti müfettişlerinin vereceği rapora istinaden işlem yapabilir.

İL DİSİPLİN KURULU

Madde 35: İl Disiplin Kurulu, İl Kurultayı’nca sayısı daha önce Başkanlık Divanı tarafından belirlenmiş sayıda İl Kurultayı tarafından gizli oyla seçilir. İl Disiplin Kurulu, İl Teşkilatı sahasında kalan ve Genel Yönetim Kurulu sahasına girmeyen disiplin suçlarını inceler ve karara bağlar. İl Disiplin Kurulu’nun çalışma esas ve usulleri “Disiplin İşleri Yönetmeliği”nde düzenlenir. İl Disiplin Kurulu üyeliğinin sona ermesinde 34. Madde hükmü uygulanır.

B- İLÇE TEŞKİLATI:

İLÇE KURULTAYI:

Madde 36: İlçe Kurultayı tabii ve seçilmiş delegelerden oluşur. Tabii delegeler, İlçe Başkanı, İlçe Yönetim Kurulu Üyeleri, ilçe sınırları içindeki partili belediye başkanlarıdır. Merkez ilçelerde de Merkez İlçe Başkanı, Yönetim Kurulu Üyeleri ve İlin partili Belediye Başkanıyla, Merkez İlçe çevresindeki partili Belediye Başkanları tabii delegelerdir. Seçilmiş delegeler, köy-mahalle ve beldelerden seçilen delegelerdir. Bunların sayısı dörtyüzden (400) fazla olamaz ilçedeki partili üye sayısı 400 ve daha az ise bütün üyeler delegedir. Üye sayısı 400’den fazla olması halinde partinin son genel seçimde o ilçeden aldığı oy 400’e bölünmesi ile bulunacak kat sayısının mahalle, köy ve beldelerde partinin aldığı oya bölünerek köy, mahalle ve beldenin ilçe kurultayına göndereceği delege sayısı tespit edilir. Köy, mahalle ve beldenin genel seçimden sonra kurulmuş olması, kaldırılması, bölünmesi, birleştirilmesi gibi sebeplerle bu yerlerde partinin aldığı oy resmen tespit edilemiyorsa delege sayısı İlçe Teşkilatı’nın görüşü alınarak İl Yönetim Kurulu’nca belirlenir. Köy, mahalle ve beldeler İlçe Kurultayı delegelerinin o mahalle veya köylerde kayıtlı üyelerden seçilmeleri şarttır. Delege seçimlerinin başlama tarihi Genel Yönetim Kurulu’nca tespit olunur. Delege seçimlerine ilçe merkezi, mahalle ve köyleri ile ilçeye bağlı beldelerin mahallelerinde Cumhuriyet Başsavcılığı’na bildirilmiş listelerdeki üyeler katılabilirler. Delege seçimleri ve konuyla ilgili diğer ayrıntılar “Kurultay Toplantılar Yönetmeliği”nde gösterilir.
ÇAĞRI - GÜNDEM - TOPLANTI

Madde 37: İlçe Kurultay toplantısı için toplantı gününden en az 15 gün önce gündem yer, gün ve saat ile ikinci toplantıyla ilgili hususlar belirtilerek ilan edilir. İlçe Kurultayı’nın gündemini İlçe Yönetim Kurulu tespit eder. Delegelerin üçte birinin yazılı teklifi ile istenen konular görüşülmek zorundadır. İlçe Kurultayı toplantı tarihi, İl Kurultayı’nın toplantı tarihine uygun olarak İl Yönetim Kurulu’nca belirlenir. İlk toplantıda salt çoğunluk sağlanamadığı takdirde 2. toplantı en az bir gün sonra en fazla 15 gün içerisinde olmak kaydıyla ilk ilanda belirtilen gündem, tarih, saat ve yerde hazır bulunan delegelerle yapılır. Toplantının açılmasına müteakip İlçe Kurultayı’nı yönetecek olan Divan Başkanı, Divan Başkan Yardımcısı ve iki Katip üyeden oluşan İlçe Kurultay Divanı açık oyla teşkil olunur. Seçim İşleri Siyasi Partiler Kanunu’nun 21. Maddesi’ne göre yapılır. İlçe Kurultay Divanı, İlçe Kurultayı’nın Kanunlara, Tüzük ve Yönetmeliklere uygun olarak yapılmasından, toplantı düzeninin sağlanmasından, seçimlerin usulüne uygun yapılmasından ve toplantı tutanaklarının tutulmasından sorumludur.

GÖRÜŞMELER - KARARLAR - SEÇİMLER

Madde 38 : İlçe Kurultayı’nda alınacak kararlar katılan delegelerin salt çoğunluğuyla alınır. Teklifler, görüşmeler ve alınan kararlar tutanağa geçirilir. İlçe Kurultayı’nda gündemdeki konular konuşulup görüşülmeden seçimlere gidilemez. İlçe Kurultayı’nda görüşmelerin tamamlanmasından sonra sırayla İlçe Başkanı, İlçe Yönetim Kurulu Üyeleri ve Yedekleriyle, İl Kurultayı’na katılacak delegeler seçilir. İlçe Yönetim Kurulu üye sayısı, 5’ten az olmamak kaydıyla ilçenin bağlı bulunduğu İl Teşkilatı’nın görüşü alınarak Genel Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. İlçe Kurultayı ile ilgili diğere konular “Kurultay Toplantılar Yönetmeliği’nde” gösterilir.

İLÇE BAŞKANI :

Madde 39 : İlçe Başkanı, İlçe Kurultayı tarafından gizli oyla seçilir. İlçe Başkanı, İlçe Yönetim Kurulu’nun başkanı olup, ilçe sınırları içinde partiyi temsil eder, bağlı teşkilatları ve yan kuruluşlarını denetler, ilçeye bağlı yan kuruluş yöneticilerini atanması için İl Başkanı’na teklif eder, mahalle ve köy temsilcilikleri yönetimini atar, mali konulardaki evrakları muhasip üyeyle birlikte imzalar. Partinin Belediye Meclisi Grubu’na katılır. İlçe Başkanlığı’nın boşalması veya işten el çektirilmesi hallerinde Tüzüğün 42. Maddesi hükümleri uygulanır.

İLÇE YÖNETİM KURULU :

Madde 40: İlçe Kurultayı’nca, sayısı Tüzüğün 38. Maddesi’ne göre belirlenmiş İlçe Yönetim Kurulu’nu oluşturacak üyeler gizli oyla açık sayım esasına göre seçilir. İlçe Yönetim Kurulu kendi arasından nüfusu ellibini (50.000) aşan yerlerde 2 Başkan Yardımcısı, bir Sekreter ve bir Muhasibi ve yeteri kadar Sekreter ve Muhasip Yardımcısını gizli oyla seçer. Nüfusu daha aşağı olan ilçelerde bir Başkan Yardımcısı ve bir Sekreter ve bir Muhasip gizli oyla seçilir. İlçe Başkan Yardımcısı her konuda İlçe Başkanı’nın yardımcısı olup, başkanın yokluğunda İlçe Yönetim Kurulu’na başkanlık eder. İlçe Sekreteri, Kanun, Tüzük ve Yönetmelikler gereğince tutulması gerekli defterlerin tutulmasını, tutanakların ve gerekli yazışmaların yapılmasını sağlar. Muhasip Üye, Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere göre ilçenin mali işlerini yürütür. İlçe Yönetim Kurulu en az ayda bir defa toplanır. Toplantı yeter sayısı salt çoğunluk karar yeter sayısı ise katılanların çoğunluğu ile olur.

İLÇE YÖNETİM KURULUNUN GÖREV VE YETKİLERİ :

Madde 41: İlçe Yönetim Kurulu’nun görev ve yetkileri şunlardır:

a) Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere uygun olmak kaydıyla, İlçe Kurultayı’nda alınan kararlarla üst kademelerden gelen karar ve talimatları uygulamak.

b) Belde teşkilatlarının çalışma esaslarının düzenlenmesinde yol göstermek , yardımcı olmak.

c) İlçede parti teşkilatını canlı tutmak, parti program ve politikalarını tanıtmak, sevdirmek. d) İlçenin her türlü meselelerini tespit edip, çözüm yolları üreterek teklifte bulunmak.

e) İlçe Kurultayı gündemini tespit etmek, Kurultaya sunulacak çalışma ve hesap raporlarını hazırlamak.

f) Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere aykırı olmamak kaydıyla uygun gördüğü diğer çalışmaları yapmak.

İLÇE BAŞKANI VE YÖNETİM KURULU ÜYELİKLERİNİN SONA ERMESİ, İŞTEN EL ÇEKTİRME :

Madde 42 : İlçe Başkanlığı ve İlçe Yönetim Kurulu Üyeliği · Ölüm · İstifa · Üyeliğin düşürülmesi · İşten el çektirme hallerinde sona erer. İlçe Başkanı’nın ölüm veya istifa etmesi halinde onun yerine İlçe Yönetim Kurulu üyeleri, kendi arasından gizli oyla yeni başkanı seçer. İlçe Yönetim Kurulu üyelerinden birinin ölümü, istifası veya üyeliğinin düşürülmesi hallerinde en çok oyu almış olan yedek üye onun yerine geçer. İlçe Başkanı ile İlçe Yönetim Kurulu üyeleri Genel Yönetim Kurulu tarafından kısmen ya da tamamen aşağıdaki hallerin varlığı halinde işten el çektirilebilirler. Genel Yönetim Kurulu tarafından kısmen el çektirme halinde boşalan üyelerin yerine yedek üyeler geçerler. İlçe yönetimlerinin toptan istifası veya toptan işten el çektirilmesi halinde, Genel Yönetim Kurulu geçici yönetimi oluşturur ve 30 gün içinde yeni ilçe kurullarının oluşturulması için İlçe Kurultayı’nı toplantıya çağırır. Sadece İlçe Başkanı’nın işten el çektirilmesi halinde İlçe Yönetim Kurulu kendi arasından gizli oyla yeni başkanı seçer. Bu halde İlçe Kurultayı’nın toplanması mecburiyeti yoktur. Genel Yönetim Kurulu işten el çektirme kararını üye tam sayısının üçte ikisinin çoğunluğu ile almak zorundadır. İşten el çektirme dolayısıyla toplanmak zorunda kalan İlçe Kurultayı bu toplantıyı yeni delegeler seçilmemişse eski delegelerle yapar. Kısmen ya da tamamen işten el çektirmeyi gerekli kılan, İl Yönetimi için 34. Madde’de belirtilen şartlar İlçe Yönetimi için de geçerlidir.

BELDE YÖNETİM KURULU:

Madde 43: İl ve ilçe merkezleri dışında Alt Kademe Belediyeleri de dahil belediye teşkilatı olan yerlerde Belde Teşkilatı kurulur. Bir ilçede teşkilatlanma, o ilçe sınırları içinde beldelerin en az yarısında teşkilatlanmış olmakla mümkün olur. İlçe sınırları içindeki belde sayısı 3 veya daha az ise beldenin sadece birinde teşkilat kurmak yeterlidir. Belde Teşkilatı, Belde Başkanı ve Belde Yönetim Kurulu’ndan teşekkül eder. Belde Yönetim Kurulu, İlçe Yönetim Kurulu’nun da oluru ile İl Yönetim Kurulu tarafından atanır. Üye sayısı İlçe Yönetim Kurulu’nun görüşü alınarak 3’ten az olmamak üzere İl Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Yönetim Kurulu kendi arasından bir başkan seçer. Belde Yönetim Kurulu, Tüzüğün 34. Maddesi’ndeki şartların varlığı halinde İlçe Yönetim Kurulu’nun oluru ile İl Yönetim Kurulu’nca görevden alınabilir. Bu halde boşalan yerler İlçe Yönetim Kurulu’nun oluru ile İl Yönetim Kurulu’nca atama ile doldurulur.

BELDE YÖNETİM KURULU’NUN GÖREVLERİ:

Madde 44: Belde Yönetim Kurulu’nun görevleri şunlardır:

a) Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere uygun olarak belde sınırları içinde üst kademelerden gelen karar ve talimatları uygulamak,

b) Beldenin her türlü meselelerini tespit edip, çözüm yolları üreterek teklifte bulunmak,

c) Belde çevresinde parti program ve politikalarını tanıtmak ve sevdirmek,

d) İlçe Kurultayı’na katılacak delegelerin zamanında seçilmesini sağlamak,

e) Kanun, Tüzük ve Yönetmeliklere aykırı olmamak kaydıyla uygun gördüğü diğer faaliyetleri yürütmek.

C- MAHALLİ İDARELER MECLİS GRUPLARIİL GENEL MECLİS GRUBU:

Madde 45: İl Genel Meclis Grubu, Partili İl Genel Meclisi üyelerinden teşekkül eder. İl Genel Meclisi Grubu’nun teşkil edilebilmesi için en az 5 üyesinin parti üyesi olması şarttır. Grup kendi arasından bir Başkan bir de Sekreter seçer. İl Genel Meclis Grubu, görevlerinde takip edecekleri politikayı ve ilin meselelerinin çözüm yollarını İl Başkanlığı ile müzakere ve istişare ederek tespit edip karara bağlar. İl Başkanı gerek duyulan zamanlarda İl Genel Meclisi Grubu’nu toplayabilir. Bu toplantılara başkanlık eder.

BELEDİYE MECLİSİ GRUBU:

Madde 46: Belediye Meclis Grubu partili üyelerden teşekkül eder. Belediye Meclis Grubu oluşturabilmek için en az üç üyenin parti üyesi olması şarttır. Belediye Meclis Grubu üyeleri kendi aralarından bir Başkan ve bir Sekreter seçerler. Belediye Başkanı partili ise Belediye Meclis Grubu’nun da tabii başkanıdır. Belediye Meclis Grubu görevlerinde takip edecekleri politikaları ve mahallin meselelerinin çözüm yollarını İl Başkanlığı ile müzakere ve istişare ederek tespit edip karara bağlar. İl, İlçe ve Belde Başkanları kendi il, ilçe ve belde Belediye Meclis Grubu’nu toplantıya çağırabilir. Bu toplantılara başkanlık ederler.

KURULTAYLARDA SEÇİMLERİN YAPILMASI

Madde 47: Büyük Birlik Partisi’nin Genel Merkez, İl ve İlçe Teşkilatları seçimleri ile İl ve Büyük Kurultay delegelerinin seçimleri yargı gözetimi altında gizli oy, açık tasnif esasına göre aşağıdaki şekilde yapılır.Seçim yapılacak Büyük Kurultay ile İl ve İlçe Kurultayları’nın toplantılarından en az 15 gün önce kurultaya katılacak parti üyelerini belirleyen listeler, Büyük Kurultay’la İl Kurultayları için Yüksek Seçim Kurulu’nun önceden belirlemiş olduğu Seçim Kurulu Başkanı’na, İlçe Kurultayları için o yer İlçe Seçim Kurulu Başkanı’na, ilçede birden fazla İlçe Seçim Kurulu’nun bulunması halinde birinci İlçe Seçim Kurulu Başkanı’na iki nüsha olarak verilir. Ayrıca toplantının gündemi, yeri, günü, saati ile çoğunluk sağlanamadığı takdirde yapılacak ikinci toplantıya ilişkin hususlar da bildirilir. Kurultayların ya da diğer seçimli toplantıların yapılacağı gün ve yerler kurultay veya toplantıdan yedi gün önce mahallin en büyük mülki amirliğine de bildirilir. Seçim kurullarınca onaylanan listeler ile toplantıya dair diğer hususlar Kurultay’ın toplantı tarihinden itibaren yedi gün önce ilgili teşkilatın binasına üç gün boyunca asılarak ilan edilir. İlan süresi içinde ilgililerce listeye itirazda bulunulabilir. Listede adı bulunmayanlar oy kullanamazlar. Oylar oy verenin nüfus hüviyet cüzdanı veya resimli üyelik kimlik kartı veya kimlik tespiti amacıyla düzenlenmiş resmi belge ile ispat edilmesinden ve listedeki isminin karşısındaki yerin imzalanmasından sonra kullanılır.

a- Genel Başkanlık Seçimi:Parti Genel Başkanı, Büyük Kurultay’ca gizli oyla ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile seçilir. Oylar, Genel Başkan adaylarının adlarının yazılı olduğu pusulalar sandıklara atılarak kullanılır. İlk iki oylamada sonuç alınamazsa üçüncü oylamada en çok oy alan Genel Başkan seçilmiş sayılır.

b- Genel Yönetim Kurulu seçimi:

1- Kurultaya teklif edilen listedeki asıl aday sayısı Genel Yönetim Kurulu asıl üye tamsayısına eşitse blok liste geçerlidir. Aynı durum yedek üyelikler için de geçerlidir. Listeden istifalar seçim sonuçlandıktan sonra dikkate alınır.

2- Kurultaya teklif edilen listedeki aday sayısı seçilecek asıl ve yedek üye sayısı toplamından fazla ise her adayın aldığı oy, isminin önüne açılacak “işaretleme yeri”ne konulacak işaretler sayılarak tespit edilir. Asıl ve yedek üyeliğe seçilenler, en çok oy alandan başlayarak belirlenir. Her delege en çok, ‘seçilecek asıl üye tamsayısı kadar’ işaretleme yapar. Seçilecek asıl üye tamsayısından az işaretleme yapılması halinde, asıl üye tamsayısına tamamlayacak kadar oy, işaretlenmemiş adaylara, listedeki sıralanışlarına göre dağıtılır. İsimlerin üzerinin çizilmesi dikkate alınmaz. Asıl üye tam sayısından fazla işaretleme yapılmışsa, o oy pusulası bütünüyle geçersiz sayılır. Hiç işaretleme yapılmadan oy kullanılmış ise, listedeki yazılış sırasına göre asıl üye tam sayısı kadar adaya oy verilmiş sayılır. Listeden istifalar seçim sonuçlandıktan sonra dikkate alınır.

3- Birden fazla liste çıkması halinde listeler yukarıdaki hükümlerden uygun olanına göre oylanır ve oyların tasnifi, aday isimleri bazında birleştirilerek yapılır.

4- Genel Başkanlık ve merkez organlarının seçimleri, ayrı sandıklar konulmak suretiyle aynı anda yapılabilir.c- Genel Disiplin Kurulu seçimi: Genel Yönetim Kurulu seçimlerindeki yöntemler aynen uygulanır.

d- İl ve İlçe Kurultaylarında seçimler: Genel Başkanlık seçimlerindeki birden fazla tur ihtimali hariç Büyük Kurultay organlarının seçimlerinde uygulanan yöntemler il ve ilçe kurultaylarında da kıyasen uygulanır. Farklı olarak, başkan ve yönetim adayları aynı listede teklif edilebilir ve oylanabilir. İl ve ilçe
kurultaylarında kullanılacak oy pusulası, listelerin tanzim tarzı, oy kullanma ve oyların muteberlik şekil ve şartları ile diğer ayrıntılar “Kurultay Toplantıları Yönetmeliği”nde gösterilir.

KURUCU YÖNETİM KURULLARI:

Madde 48: İlçe ve İl Teşkilatları’nın ilk kuruluşunda yönetim kurulları Genel Yönetim Kurulu tarafından oluşturulur. Bu kurullar kurultaylarını yapıncaya kadar, seçimle oluşmuş yönetim kurullarının görev ve yetkilerine sahiptirler. Bu görev ve yetkilerini kendi kurultaylarına kadar kullanırlar.